Snelle leveringen Zweeds design en veiligheid 

 

Thuis  /  Stories / 60 minuten bewegen redt levens
TEXT_STORIES  >  60 minuten bewegen redt levens

60 minuten bewegen redt levens

Actief spelen – een echte life saver

Tegenwoordig hebben steeds meer kinderen overgewicht en krijgen jonge mensen steeds vaker te maken met zowel lichamelijke als mentale gezondheidsproblemen. De oplossing voor deze nieuwe zittende levensstijl is wellicht goedkoper en toegankelijker dan we in eerste instantie dachten. Met slechts 60 minuten actief spelen per dag kunnen we de grote gezondheidsproblemen die ontstaan door deze zittende levensstijl voorkomen.

Nieuw onderzoek toont aan dat vierjarige Nederlandse kinderen bijna de helft van de tijd dat ze wakker zijn stilzittend doorbrengen, en slechts drie van de tien volwassenen komt aan de aanbevolen lichamelijke beweging van één uur per dag.
 

Met verminderde lichamelijke activiteit en een verhoogde zittende levensstijl, zijn wetenschappers bezorgd over de ontwikkelingen die we zien in de gezondheid van kinderen en ook het welzijn van de maatschappij. Volgens wetenschappers die zich bezighouden met gezondheid, diëten en algeheel welzijn, is de combinatie van ongezond eten en niet genoeg lichamelijke activiteit één van de grootste gezondheidsgevaren van deze tijd; met ziektes als  bijvoorbeeld depressie, type-2 diabetes, dementie en osteoporose als gevolg.
 

Maar de oplossing kost je niet meer dan een beetje frisse lucht. Studies tonen aan dat 12 minuten lichamelijke activiteit voordat een kind naar school gaat het concentratie- en leervermogen kan verhogen. En het is ook nog eens heel leuk!
 

Iedereen, jong en oud, heeft profijt van sporten en andere lichamelijke activiteiten, maar voor kinderen met concentratie- en/of leermoeilijkheden kan het een life changer zijn. Alle soorten lichamelijke activiteiten hebben een bewezen positieve impact op kinderen die aan stress worden blootgesteld.
 

Gezonde gewoontes beginnen al vroeg. Neem de trap, pak de fiets naar school en speel met je kinderen. Dat is in ieder geval wat de wetenschappers aanbevelen.

 

Referenties: 

Centrum för idrottsforskning
Gezondheidsgewoonten van schoolkinderen 2013/14 (In zweeds)
Biswass A et al. Ann Intern Med 2015; 162:123-32
WHO
Folkhäsomyndigheten
Hoeveel lichamelijke activiteit hebben kinderen en jongeren nodig? (In zweeds)